HenrikLarsson_1200x800.jpg

Vilken jävlaranamma. Först bröt Henrik Larsson foten, sedan sprang han 100 m på 10,14 - nytt svenskt rekord om det inte vore för en något för stark medvind. Foto: Christine Olsson/TT

Inget stoppar Henrik Larsson

För ett år sedan bröt Henrik Larsson foten. Det kunde ha varit slutet på karriären för hundrameterslöparen. Istället gav han järnet i träningslokalen och kunde fyra månader senare titulera sig Sveriges snabbaste man. Snacka om jävlaranamma.

Sprintern Henrik Larsson minns tydligt den 29 januari 2018. Han hade inlett träningsåret flitigt och siktet var inställt på junior-VM i juli. Men ett enkelt litet hopp på en konstgräsplan i värmländska Kristinehamn råkade komma emellan. Henrik landade snett och fick all sin vikt på det femte mellanbenet i foten, som bröts på mitten.

- När jag fick beskedet från röntgenbilderna kändes det först hopplöst. Men någ­ra timmar efter att jag fått gipset bestämde jag mig för att bita ihop. Jag tog en vilodag hemma, sedan var jag tillbaka på gymmet. Jag gjorde allt jag kunde och fick lov att göra, så att jag skulle vara i lika bra form när jag kom ut ur gipset igen, säger Henrik Larsson.

Svenskt juniorrekord

Och hur gick det? Trots frakturen, och att löpningen fick ersättas med cykelträning i flera månader, ställde han upp i en tävling i Skara på nationaldagen. Resultat: Personbästa och svenskt juniorrekord på 100 meter i första försöket. Han sprang i mål på tiden 10,28 sekunder och kvalade in på listan över Sveriges tio snabbaste män genom tiderna på distansen.

En månad senare sprang han på 10,22 i junior-VM i semifinalen, bara fyra hundradelar från det svenska seniorrekordet. I finalen gick det lite långsammare och han fick nöja sig med en sjätteplats.

- Jag blev så glad över mina 10,22 att jag kanske blev för nöjd och bekväm. Visst var jag besviken över att missa en medalj, men när jag tittar tillbaka på det kan jag ödmjukt säga att jag tror inte att alla andra hade presterat bättre om de hade brutit foten samma år. Så jag tycker det bådar gott inför framtiden.

Friidrotts-VM 2019 och dieter

Framtiden stavas friidrotts-VM i Qatar i september i år. Henrik ska göra allt han kan för att kvala in till tävlingen och som Swebars ambassadör kommer han självklart att vara välförsedd med energifyllda proteinbars. I övrigt går han inte på några specialdieter.

- Det finns så många åsikter om mat, men jag äter hyfsat nyttigt och ganska normalt. Före eller efter träningen tar jag alltid en Swebar. Det viktigaste är att man får i sig den näring man behöver, då skadar det inte med en pizza någon gång då och då heller, säger han.

Nu undrar vi bara hur snabb 100- och 200-meterslöparen från IF Göta kan bli. I augusti sprang han 100 m på 10,14 s, nytt svenskt rekord om det inte vore för medvinden.

- Vi får se, jag är ju bara junior nu. Jag har både OS och EM att sikta på 2020. Och så svenskt rekord, såklart!

 


Löparbana

Henriks 3 bästa tips för att klara en skadeperiod:

  1. Sätt upp tydliga mål både för skadeperioden och vad som ska hända efteråt, så att du har något att fokusera på.
  2. Gör det du kan, så att du håller igång kroppen. Följ instruktionerna och träna det du har möjlighet till, utan att störa läkningen.
  3. Sitt inte hemma och tyck synd om dig själv. Ingenting blir bättre av det.